Thursday 18 December 2014

Khalish & Sensory Issue

Khalish takut bila orang batuk...dia nangis sampai meleleh air mata. Mula-mula tu musykil jugak kenapa sampai macam tu skali. Kesian atok Khalish nak batuk kena lari jauh2 tak nak cucu nangis. 

Khalish tak suka disentuh...orang yang tak tau ingatkan Khalish sombong. 

Khalish suka cengkam kaki dia. Bila ajar dia berdiri sebelah kaki je nak pijak sebelah lagi tak nak pijak lantai.

Semua ini related to masalah sensori. Dalam bahasa Inggeris dipanggil 'Sensory Processing Disorder'.

Sensory processing disorder is a condition in which the brain has trouble receiving and responding to information that comes in through the senses.
Some people with sensory processing disorder are oversensitive to things in their environment. Common sounds may be painful or overwhelming. The light touch of a shirt may chafe the skin.
Others with sensory processing disorder may:
  • Be uncoordinated
  • Bump into things
  • Be unable to tell where their limbs are in space
  • Be hard to engage in conversation or play
Sensory processing problems are usually identified in children. But they can also affect adults. Sensory processing problems are commonly seen in developmental disorders like autism.
Melalui perbincangan dengan theraphist Khalish, bolehlah di simpulkan yang certain perbuatan itu otak Khalish menyampaikan mesej yang berlainan dari biasa. Sebagai contoh bila kita batuk, otak Khalish mungkin menyampaikan mesej yang bunyi batuk itu sebagai menakutkan dan menyakitkan untuk Khalish. Macam tu jugak bila kita menyentuh dia, otak Khalish memberi mesej perbuatan itu menyakitkan dia.

Dr Temple Grandin, seorang penghidap autisma menerangkan mengenai masalah sensorinya :
One of my sensory problems was hearing sensitivity, where certain LOUD noises, such as a school bell, hurt my ears.
It sounded like a dentist drill going through my ears.
- Temple Grandin

Kalau la Khalish boleh bercakap, boleh la dia bagitau aper yang dia rasa masa dia dengar orang batuk tu kan...
Tiada rawatan khusus untuk mengubati masalah sensori ni, cuma dengan Occupational Theraphy atau Terapi Cara Kerja dapat membantu kanak-kanak dengan masalah sensori ini. Theraphist boleh suggest toy atau alat aper yang sesuai digunakan untuk latihan dirumah. Macam Khalish, theraphist suggest guna 'brushing technique'. Kita guna berus lembut untuk berus bahagian-bahagian yang sensitif macam tapak kaki Khalish. Tapi memandangkan Khalish ni dah bijak, kita sibuk nak berus dia pun sama sibuk nak main dengan berus tu plak. Main dengan different textures pun bagus jugak. Macam beras, pasir, kacang...dulu Khalish tak suka sentuh benda-benda ni now dah boleh pegang lama sikit. Ada macam-macam teknik kita boleh buat cuma kena luangkan masa sikit la nak buat semua ni. Tapi sessi terapi sangat membantu Khalish..ada banyak improvement. Kita mungkin fikir kita boleh buat sendiri kat rumah tapi bila dengan anak sendiri bila anak nangis je kita tak sampai hati nak buat dah. Lepas tu bila kat rumah sendiri ada je kerja yang kita nak buat dah tak sempat nak buat terapi anak. 
Ini la serba sedikit pasal isu sensori ni. So tuan-tuan dan puan-puan, kalau anak saya yang sorang ni menangis atau tak nak orang pegang dia, jangan kecik hati ye...maafkan lah dia...


Weighted Blanket - to calm the child

1 comment:

  1. salam. boleh tak berkongsi di mana therapy di buat. sis blh hubungi sy 0179674567

    ReplyDelete